تبلیغات
Linux warez Download,Software,Ebook, Graphic,,|مرجع دنلود وآموزشهای تخصصی گرافیک و برنامه نویسی - آشنایی با ملانصیرا بانی مسجد محدثین (جمکران ثانی)

Linux warez Download,Software,Ebook, Graphic,,|مرجع دنلود وآموزشهای تخصصی گرافیک و برنامه نویسی

 مسجد محدثین در سال 1136 به فرمان حضرت ولی عصر(عج) و به دست عالم عارف ملا نصیرای بارفروشی ساخته شد.
آیت‌الله ملانصیرا مازندرانی، فرزند محمد معصوم یکی از بزرگان و رجال قرن یازدهم و دوازدهم هجری در حوالی سال 1090هجری قمری، در روستای درزی کلای نصیرایی به دنیا آمد.
وی از علمای بزرگ اواخر عهد صفویه و اوایل عهد افشاریه بوده است. ملانصیرا عالـمی عارف، زاهـدی عابد، دارای طیّ الارض و كرامات و مورد احترام عموم مردم منطقه و علمای اعلام  بود.
نکته ای که بر شهرت علمی معظم له در عصر خود و در سطح مازندران دلالت می کند این که : در مجلس موسسانی که نادر شاه افشار در کلات نادری (اطراف دشت مغان) و در اسفند سال 1148 هجری قمری با حضور علمای طراز اول استان ها ترتیب داد، مرحوم ملا نصیرا به عنوان مجتهد طراز اول مازندران و شخصیت ممتاز این منطقه در آن مجلس حاضر بود.

عظمت و اشتهار علمی این عالم چنان بر دانشمندان و علمای شهر واضح و آشکار بود که مرحوم آیه الله العظمی شیخ کبیر مازندرانی (متوفی 1345هجری قمری) در وصیتش چنین می نویسد: قبر مرا مقابل قبر استاد العلما ملا نصیرا قرار نداده و از قبر ایشان بلند تر نکنید.

شیخ آقا بزرگ تهرانی صاحب کتاب ''الذریعه الی تصانیف الشیعه'' در باره او می نویسد: وی فیلسوفی است که با فلسفه مخالف است. ایشان همچنین در طبقات اعلام الشیعه ی قرن دوازدهم از ایشان این گونه یاد می کند:

محـمـد نـصـیـر بـارفـروشـی اخـبـاری مشـرب و متـأخـر از علامه مجلسی(1110ـ 1037) است، چون كه در تألیفاتش از بحـار الانـوار روایت نقـل می كند. از اعلام قرن دوازدهـم می باشد. بعد از فتنه افغان كه بر اصفهان و نقـاطی دیگر مسلط شده اند، زندگی می كرد. ادیب و نویسنده ای است كه در نوشته هایش تعبیراتی عمیق و تركیباتی مایل به سجع و صناعات لفظی به چشم می خورد. وی جدّیت زیادی در مسایل كلامی و اعتقادی داشت.

مهم ترین مسئله دوران حیات ملانصیرا كه باعث شهرت او شده است این كه: در عالم شهود حضرت ولی عصر امام زمان (عج)را دیده و ایشان دستور ساختن محراب را به وضع موجود صادر فرموده اند و ظاهرا نام این مسجد به مسجد محدثین را نیز حضرت بر آن نهاده اند.

ازکرامات این بزرگوار آنچه که در خاطر جمعی مردم شهر بابل وجود دارد اینکه: یک روز صبح که ملا نصیرا که نماز صبح را به جای آورده بود دو سکه پول به خادم مسجد داد تا خود را به روستای درزی کلا برساند و این پول را به خانمی که قصد داشت مطابق معمول هر روز محموله شیر را در سطح شهر توزیع کند بدهد و ظرف شیر را تخلیه کند. آن شخص در نزدیکی سر پل محمد حسن خان فعلی بانوی شیرفروش را مشاهده کرده و قضیه را برای او تعریف می کند او هم فرمان ملا نصیرا را اجابت می کند. پس از آنکه ظرف حامل شیر را بر روی زمین تخلیه کردند, مشاهده شد ماری بزرگ و سمی از داخل ظرف شیر خارج شده است. این کشف شهود و الهام شدن ملانصیرا و قضیه مار در داخل شیر ولوله ای در بابل به پا کرد تاکنون نقل مجالس است.

از ملا نصیرا تالیفاتی به این شرح به دست آمده است: جنه الساعی فی الاخلاق: در ابتدای این کتاب احوال بزرگانی چون حضرت عبدالمطلب و حضرت ابی طالب(ع) و اثبات ایمان وی آوره و آنگاه احوال اصحاب رسول اکرم (ص) و ائمه اطهار ( ع) چون سلمان و ابی ذر و عمار و ... را شرح می دهد سپس کلام را در شرح جنود عقل و جهل بسط می دهد.

نورالیقین فی اصول الدین: در ابتدای کتاب. ضمن معرفی خود، می فرماید: از بیست سالگی بصیرتی در دین پیدا کردم و کتابهای مختلفی را مطالعه کردم... از همه کتابها ناامید گشته و بر خدا توکل کردم تا آنجا که خداوند به جود خود بر من منت نهاد و از معلومات خود این کتاب را به نام نور الیقین نگاشتم.

مرات المصلین فی تحقیق فروع الدین، حدِِیقه الداعی، کنز الشیعه لحذف حرف الشنیعه، نورالعیون، تحفه اولی الافهام فی شرح خبر هشام، شمس البدور و لولو البحور، مجموعه ای شامل رساله ای در اخلاق و بدر المنیر شامل احادیثی پیرامون مسایل اخلاقی از دیگر آثار این عالم ربانی است.

آن بزرگوار پس از عمری پر برکت در حدود 1160هجری قمری دار فانی را وداع گفته و طبق وصیت خودشان در مسجد محدثین که خود آن را بنا نموده بودند، در محله ''طوقدار بن'' بابل مدفون گردیدند.

مزار شریف این بزرگوار سمت غربی حیات مسجد قرار دارد که دو اتاق متصل به یکدِیگر است. اتاق عقب چهار گوشه و در هر دیوار آن یک در ورودی و دو طاقچه در طرفِین آن است. ضریحی مشبک در وسط این اتاق مزار ملانصیرا را پوشانده است بر مزار و ضریح او هیچ گونه نوشته ای وجود ندارد.

مقبره ایشان به همت وثوق الدوله و به امر زهیر الدوله در سال 1295قمری بنا شده است. قولی دیگر حاکی از این است که این بنا به همت میرزا یوسف مستوفی الممالك صدر اعظم ناصر الدین شاه متوفی 1303 ساخته شده است.

لازم به ذکر است، مسجد محدثین شامل حیاتی بزرگ است که در جانب جنوبی آن محراب مسجد قرار دارد . طول محراب سی متر و پهنای آن هفت متر است. بر بالای محراب آن سه کتیبه گچ بری بدین شرح است:

کتیبه اول: عمل محمد هادی قزوینی در قسمت بالای وسط محراب : شهرشعبان النبی 1136 کتیبه ای که پایین تر از این دو قرار می گیرد: لقد امر الشمس الخفی خاتم المعصومین ببناء هذا و سماه بمسجد المحدثین کتبه العبد نعمت الله بن الجعفر عبارت قسمت آخر کتیبه یاد آور این امر است که قبله این مسجد با هیچ محاسبه ای راست در نمی آمده است.

جالب توجه این که کلمه ''المحدثین'' بر اساس حروف ابجد برابر عدد 643 است و آن نیز برابر حروف الحجه بن الحسن است. و همچنین کلمه ''مسجد المحدثین'' مساوی عدد 750 و برابر حروف ''الموعود ابن الحسن العسکری'' است.

منابع:
1- از آستارا تا استارباد، منوچهر ستوده، انتشارات انجمن آثار و مفاخر فرهنگی- تهران، ج4، ص247
2- بابل سرزمین طلای سبز، صمد صالح طبری، انتشارات فکر روز- تهران، 1378، ص239
3- بابل شهر بهار نارنج گروه مولفان، نشر چشمه- تهران، 1379، ص222
4- مجله یادگار، سال چهارم شماره ششم ( اسفند 1326) ص43
5- آشنایی با فرزانگان بابل، عبدالرحمن باقر زاده بابلی، انتشارات مبعث- بابل، 1377، ص11
6- الذریعه الی تصانیف الشیعه، شیخ آقا بزرگ تهرانی، ج 24، ص387
 

نظرات() 
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر

نویسندگان

صفحات جانبی

نظرسنجی

    Where are you from?





آمار وبلاگ

  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :